Tirsdag 28. mai 2024 møtte 56 medlemmer i historielaget til avreise med buss fra Revheim. Målet for dagsturen var Nordvegen Historiesenter på Avaldsnes i Karmøy kommune. Været var ideelt, lettskyet oppholdsvær med behagelig temperatur. Reiseleder Per Pedersen ønsket velkommen og introduserte bussjåføren, Heidi Wold Hannevig fra Finnøy Buss. Hun orienterte om dagens program og ville guide oss under selve kjøreturen.

Kolonnekjøring gjennom Rennfast forsinket oss ikke nevneverdig og ventetiden i Mortavika ble kortvarig. Framme ved Nordvegen Historiesenter ventet guiden som ledet oss inn i kirken og ga en grundig innføring i kirkens historie:

Avaldsnes kirke eller Olavskirken, ble reist av Håkon Håkonsson rundt 1250 som en del av kongsgårdanlegget. Håkon vigslet kirken til St. Olav, og den ble et viktig stoppested for pilegrimer som skulle til Nidaros. Rundt kirken finnes gravhauger og bautasteiner, og stedet må ha vært viktig fra og med romersk jernalder. Like øst for kirken står en seks og en halv meter høy bautastein kalt «Jomfru Marias synål». Den lener seg mot kirkemuren, og om den berører muren sier tradisjonen at dommedag er nær. Avaldsnes har siden 2019 vært regionalt senter for Rogaland i Kystpilegrimsleia.

Nordvegen Historiesenter er et opplevelses- og formidlingssenter. Stedet er Rogaland fylkes tusenårssted og ble åpnet 29. april 2005 av dronning Sonja. Senteret er finansiert av midler fra Karmøy kommune, Rogaland fylke og staten, samt med bidrag fra private sponsorer. Anlegget er en del av det såkalte Avaldsnesprosjektet som omfatter den faglige delen av det historiske Avaldsnes.

Bygget er i to høyder, hvorav det meste av konstruksjonen ligger under jorden. Fra Karmsundet ser man fasaden av glass og betong. Fra kirkeplatået ser man bare det runde inngangspartiet som skal symbolisere Mimes brønn (kunnskapens kilde i norrøn mytologi). Tanken er at her skal publikum kunne få innblikk i det strategiske Karmsundets lange historie. Hensikten er å gjøre formidlingen aktiv og vise en fortløpende endring. Blant annet legges det stor vekt på å fortelle historier ved hjelp av moderne virkemidler som film, lyd, lys, figurer og gjenstander.

Utstillingene formidler historien om Avaldsnes som et møtested mellom Kyst-Norge og Europa fra bronsealder til middelalder. Hovedvekten ligger på den tiden da Avaldsnes var kongesete, fra ca. 200 – 1400 e. Kr, først for sjøkonger, siden for norske rikskonger. Nordvegen Historiesenter er tegnet av Telje – Torp – Aasen Arkitektkontor.

Ruiner av hovedbygningen i en kongsgård fra middelalderen ble i 2017 avdekket og utgravingen satt i gang av «Kongsgårdsprosjektet Avaldsnes». Kongsgårdanlegget ble trolig påbegynt av Håkon Håkonsson og sluttført av Håkon V Magnusson rundt 1300. Ruinene er nå under konservering og murene sto ferdig konservert i 2023. En stor overbygning er satt opp over anlegget og gir folk mulighet å se selve utgravningene innendørs.

Vikinggården Avaldsnes ligger nedenfor Nordvegen Historiesenter. Gården har rekonstruerte bygninger fra flere steder i Rogaland, Her finnes langhus, naust, rundhus og flere mindre bygninger. Vikinggården brukes som historisk leirskole, men er også åpen for turister i sommersesongen. Hvert år i juni arrangeres det en Vikingfestival her.

Etter besøket på Nordvegen Historiesenter var det tid for lunsj på Park Hotel Inn. En fantastisk varm-lunsj-buffet som nok medførte at de fleste droppet middagen ved hjemkomst. En flott tur og en stor takk til kasserer Per Pedersen som arrangerte og gjennomførte turen.