Vi har på seinsommeren allerede hatt to arrangement som har tatt utgangspunkt i at det i 2024 er 175 år siden Alexander Kiellands fødsel og i det faktum at Kielland var knyttet til Madla gjennom at han i flere år eide og dreiv teglverket på Madla og at han i denne perioden bodde i Madame Nilsens hus som fortsatt eksisterer i dagens Kompani Linges vei.
I samarbeid med Kiellandsenteret på Sølvberget og Madla bibliotek ble det 28. august arrangert møte med Madla-kunstneren Ingvild Bolme i Madla bibliotek som lager bruker forbrente mursteiner fra teglverket i sin kunst.
Og 1. september var det Kielland-vandring fra Møllebukta til Madame Nilsens Hus og via alléen over Hinnaland-gården til tomta for teglverket med fyldige orienteringer underveis. Vi var et følge på ca. 45 personer som fikk oppleve både vær og fortellinger på sitt beste.

Neste møte blir mandag, 30. september 2024 kl. 19.00 i Hafrsfjordsenteret

med vårt eget medlem, prof. emeritus Jan Bjarne Bøe, som foredragsholder som tar for seg temaet «Lokalhistorie og identitet».
Vi serverer kringle og kaffe/te som vanlig og orienterer kort om hva som rører seg i historielaget.

Julemøtet arrangeres mandag 25. november kl. 19.00 i Hafrsfjordsenteret.

Vi har fått Rolf Schreiner til å kåsere der han har sine innfallsvinkler til historiske begivenheter.
I tillegg vil barnekoret i Hafrsfjord menighet synge for oss.
Det blir tradisjonell servering med grøt, saft, julebrød og kaffe/te.
Inngangspenger er kr. 50 (Vipps eller kontant), og det blir gratislotteri.

Velkommen til møtene!

For styret i Madla historielag